Svar: Madplan 6 måneder

27. september 2006

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Birgit

Så længe din datter ikke er ældre, vil hun fortsat have et stort mælkebehov og det vil derfor være helt relevant at hun tilbydes flaske i løbet af dagen. Det kunne f.eks. være før hun puttes til sine lure.

Skemad 2 gang dagligt lyder fint og det vil I nok kunne øge til 3 gange dagligt forholdsvis hurtigt. Det vil sige i løbet af de næste 2-3 uger. Omkring 7 mdr´s alderen trives de fleste børn bedst med 3-4 måltider skemad.

En plan for dagen med 2-3 måltider skemad, flaske, amning, kunne se således ud:
Morgen: Bryst eller flaske
Formiddag: Grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød mv.) evt. med lidt frugtmos, samt lidt vand eller mælk af en kop. Eller et flaskemåltid.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, gerne med lidt kogt kød/fisk og gerne grøntsager med smag og variation, f.eks. rodfrugtsmos. Vand eller mælk af kop eller evt. flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Powernapper måske ½ times tid her.
Aften: Grøntsagsmos med ...

Annonce

... kød/fisk, mere og mere af den mad I spiser, naturligvis i en konsistens, som jeres datter kan kapere. Vand eller mælk af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller flaske
Nat: Hovedsageligt vand, hvis behov.

Jeres datter behøver ikke at få mælk ved siden af grøden/mosen, men kan få vand, hvis hun i øvrigt tager sit mælkebehov på flasken. Det er dog udmærket at supplere med en flaske efter grød/mos, da det også er med til at holde hendes mave igang.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeres datter må godt få en lille smule sødmælk fra 6 mdr´s alderen, men det er i det små. Hvis I f.eks. laver en kartoffelmos på sødmælk, så kan hele familien spise det samme. Hun skal dog være 9 mdr gammel før komælk kan udgøre en større del af hendes indtag. Så lidt sødmælk i maden eller lidt af en kop, for at prøve at smage kold mælk er okay - men det er i det små. Det er bedre for hende at få modermælkserstatning.

Rigtig meget held og lykke med det hele. Både arbejde og fars pasning. Det bliver hyggeligt for de to:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie